Žmogaus kūno temperatūrą reguliuoja prakaitavimas. Oda, kurioje kraujas teka intensyviai, yra vėsinama plono, drėgno prakaito sluoksnio. Kraujas, pratekantis pro tankų kapiliarų tinklą, suteikia daug šilumos. Per venų sistemą kraujas grįžta į didžiąsias kraujagysles ir jomis į širdį.

 

naktis

Kūnui reikia palaikyti tokią pačią temperatūrą – ne didesnę negu 37°. Tai gyvybiškai svarbu daugeliui organizmo funkcijų. Šioje temperatūroje fermentai ir baltymai pradeda veikti maksimaliai, raudonieji kūno kūneliai arba eritrocitai greitai suriša ir perneša deguonį. Jeigu naktį per 5 minutes išsiskiria daugiau negu 100 mg prakaito, gali būti, kad asmuo kenčia nuo naktinio prakaitavimo arba hiperhidrozės. Dažniausiai ji pasireiškia tarp 18 ir 30 metų.

 

Naktinei hiperhidrozei būdingas labai didelis prakaitavimas naktį. Žmonės, kenčiantys nuo naktinio prakaitavimo, dažnai prabunda naktį, išpilti prakaito. Jie turi dažnai keisti miego drabužius ir patalynę – daug dažniau negu tie, kuriems prakaitavimo funkcija nėra sutrikusi.

 

Liga gali neigiamai atsiliepti žmogaus gebėjimui sukoncentruoti dėmesį ir atlikti kasdienines užduotis. Priežasčių, kodėl tai kyla, gali būti įvairių: ligos, metaboliniai ir hormonų veiklos sutrikimai, didelis stresas ir psichinės sveikatos sutrikimai. Žinoma, prakaituoti naktimis galima iš dėl išorinių veiksnių, pavyzdžiui, jei miegamajame yra per aukšta temperatūra.

 

8 būdai sumažinti naktinį prakaitavimą:

 

  • Valgyti tinkamai. Nevartoti aštraus, sūraus, riebaus maisto, alkoholio, gėrimų su kofeinu, likus bent 3 valandoms iki miego.Galima gerti žolelių arbatas su mėta, imbieru ir medumi, jeigu norite ramiai miegoti.

 

  • Nevalgyti daug prieš naktį. Per daug prisivalgius pasunkėja kvėpavimas. Skrandis spaudžia diafragmą, kuri horizontalioje padėtyje padidėja. Tampa sunkiau kvėpuoti miegant, padidėja gastroezofaginio refliukso rizika ir ilgainiui gali pradėti varginti naktinis prakaitavimas.

 

  • Susilaikyti nuo aktyvios fizinės veiklos ir karštų gėrimų vartojimo bent 3 valandas prieš miego. Po karštos arbatos ar sporto pagreitėja pulsas, metabolizmas pagreitėja ir gali prasidėti naktinis prakaitavimas.

 

  • Laikytis geros kūno higienos. Prieš einant miegoti kruopščiai nusiprausti po kontrastiniu dušu. Iš pradžių palįstu po šilto vandens srove, kad atsivertų odos poros ir pasišalintų drėgmės perteklius, o paskui perlieti kūną vėsiu vandeniu, kad užsidarytų odos poros ir apsaugotų nuo naktinio prakaitavimo. Taip pat tinka raminančios vonios su žolelių nuovirais, pavyzdžiui, šalavijų, kurios padeda atsipalaiduoti ir sumažina prakaitavimą miego metu.

 

  • Naudoti aliuminio chlorido preparatus. Prieš einant miegoti naudoti ilgai veikiančius antiperspirantus, kurie stabdo prakaitavimą net kelioms dienoms. Stipriai veikiančių antiperspirantų pakanka naudoti 1 – 2 kartus per savaitę. Tepti ant sausos, nepažeistos odos.

 

  • Reguliuoti temperatūrą kambaryje. Jeigu oras nėra labai šaltas, rekomenduojama miegoti prie atidaryto lango, kad kambaryje visada būtų šviežias ir gaivus oras. Stengtis, kad miegamasis visada būtų vėsus ir gaivus. Pritaikyti temperatūrą miegui – ji turi neviršyti 21°. Tai palankiausias klimatas, galintis padėti sumažinti naktinio prakaitavimo problemą.

 

  • Miegoti po lengva antklode, pagaminta iš natūralių medžiagų. Vilkėti ploną pižamą ar naktinius marškinius, nes vilkint šiltais miego drabužiais susidaro palankios sąlygos prakaitavimui. Miego drabužiai turėtų būti pagaminti iš 100 % medvilnės.

 

  • Pasinaudoti liaudies išmintimi. Tokios žolelės kaip našlaitės, šeivamedžio žiedai ir vaisiai, smiltės, kiaulpienės, rūgštynės, vaistinės šventagaršvės padeda sumažinti kūno temperatūrą ir prakaitavimą.