Šiuolaikinėje mityboje rafinuotų miltų sunku išvengti. Jų yra duonoje, bandelėse, pusryčių dribsniuose, blynuose, sumuštiniuose, makaronuose, picose ir t. t. Kasdien Vakarų pasaulyje suvartojama apie 10 porcijų rafinuotų miltų. Sveikatos specialistai rekomenduoja miltų suvartojimą mažinti, nes rafinuoti miltai siejami su padidėjusia diabeto, širdies ligų, nutukimo rizika. Sveikiau būtų dažniau rafinuotus miltus pakeisti miltais iš visadalių grūdų.

 

miltai

7 priežastys vengti rafinuotų miltų:

 

  • Staigūs cukraus kraujyje šuoliai. Rafinuoti miltai turi aukštą glkemijos indeksą, todėl vartojant jų daug gali atsirasti atsparumas insulinui, o vėliau net diabetas. Maisto produktai, kuriuose yra rafinuotų kviečių miltų, labai kenkia organizmui. Juose yra specialių angliavandenių (amilopektino A), kuris lengviau paverčiamas į cukrų kraujyje negu kitokie angliavandeniai.

 

  • Uždegimas. Mityba, kurioje didelis grūdinių kultūrų kiekis, sukelia uždegimą. Kada cukraus kraujyje lygis pakyla, imuninė sistema gali pradėti pulti savo pačios baltymus. Cheminės reakcijos organizme gali sukelti įvairių uždegimų, pradedant nuo kataraktos iki artrito ir širdies ligų.

 

  • Stiprus potraukis tam tikram, dažniausiai nesveikam maistui. Prieš 50 – 100 metų žmonės vartojo daugiau visadalių grūdų. Modernios technologijos leidžia išauginti daugiau ir per trumpesnį laiką grūdų. Šiandien maisto pramonėje naudojamuose kviečiuose yra modifikuoto gliadino (baltymas, randamas kviečių glitime). Jis veikia smegenis kaip narkotikai, todėl didėja apetitas ir kasdien žmonės suvalgo bent 400 kalorijų daugiau negu rekomenduojama.

 

  • Medžiagų apykaitos sulėtėjimas. Tyrimai rodo, kad organizmas maistines medžiagas iš aukšto glikemijos indekso maisto produktų gali pradėti kaupti kaip riebalus, o ne naudoti kalorijų deginimui ir raumenų darbui palaikyti. Net jeigu gauname tinkamas kiekis maistinių medžiagų, bet vartojamas krakmolingas maistas, svorio priaugama daugiau negu tada, kai tokį patį maistinių medžiagų kiekį gauname iš nekrakmolingų maisto produktų.

 

  • Virškinamojo trakto sutrikimai. Tyrimai rodo, kad lektinai grūduose sukelia žarnyno gleivinės uždegimą ir padaro ląstelių mikroįtrūkimus. Be to, rafinavimo proceso metu miltai netenka 80 %skaidulų ir dėlto nukenčia žarnyno sveikata. Skaidulos veikia kaip žarnyno šluota, iššluojanti iš organizmo nereikalingas medžiagas bei toksinus. Skaidulos padeda sumažinti cholesterolio lygį organizme ir uždegimą.

 

  • Alergijos maistui ir maisto produktų netoleravimas. Kviečiai yra vienas dažniausiai alergiją sukeliančių maisto produktų. Nors priežastis yra neaiški, daug tyrėjų dėlto kaltina glitimą, kurio yra kviečiuose. Glitimas – tai baltymo tipas, randamas daugelyje grūdų, įskaitant kviečius. Glitimas tešlai suteikia elastingumo, minkštumo, padeda išvengti oro burbuliukų tešloje. Tokie produktai atrodo patrauklesni ir yra paklausesni.

 

  • Rūgščių ir šarmų pusiausvyros organizme sutrikimai. Kūnas yra sudėtinga sistema, kuri palaiko ir balansuoja pH lygį (7,4). Mityba, kurioje gausu organizmą rūgštinančių produktų (grūdų ir kt.) skatina kalcio pasišalinimą iš organizmo. Tyrėjai apžvelgė daugiau nei 500 moterų sveikatos rezultatus ir nustatė ryšį tarp mitybos, kurios pagrindą sudaro rafinuotų miltų gaminiai, ir kaulų tankio mažėjimo (kaulų nykimo). Organizmą rūgštinanti dieta taip pat silpnina imuninę sistemą ir skatina lėtinių ligų išsivystymą. Kviečiuose yra sieros rūgšties, kurios šarminė bazė negali neutralizuoti.