Jaučiatės visada pavargęs? Nusilpę raumenys ir smarkiai plaka širdis? Visas šias sveikatos problemas galėjo sukelti kalio trūkumas.

 

kalis

Kaip ir visos maistinės medžiagos, kalis yra svarbus, kad organizmas būtų sveikas. Tai yra vienas iš elektrolitų, kuris padeda raumenims susitraukinėti ir sąveikauti raumenims bei nervams. Nuo to priklauso, ar širdis plaka reguliariai, palaiko normalų kūno augimą ir gerą širdies, inkstų ir kitų organų veiklą. Jis padeda reikalingoms maistinėms medžiagoms patekti į ląsteles ir pašalinti atliekų produktus iš jų.

 

JAV nacionalinių mokslų akademijų medicinos institutas rekomenduoja suaugusiems asmenims kasdien vartoti po 4700 mg kalio. Tačiau dauguma šiuolaikinių žmonių per dieną suvartoja tik maždaug pusę rekomenduojamos kalio normos.

 

Kartais žemas kalio lygis arba hipokalemija kyla, jei negaunama pakankamai kalio iš maisto. Kalio randama tokiuose produktuose kaip bulvės, špinatai, bananai, artišokai ir pienas.

 

Hipokalemija taip pat gali išsivystyti dėl kai kurių receptinių vaistų vartojimo, kai kalio netenkama šlapinantis. Skysčius varantys vaistai, diuretikai, dažnai skiriami pacientams, kurie serga aukštu kraujo spaudimu arba širdies ligomis. Kitos priežastys, kodėl organizme sumažėjo kalio lygis, gali būti vėmimas, viduriavimas ir inkstų ligos. Štai kelios sveikatos problemos, kurios gali kamuoti, kai trūksta organizme kalio.

 

6 ženklai, kad organizme trūksta kalio:

 

  • Nuovargis. Kai organizme trūksta kalio, dažniausiai pasireiškiantis simptomas yra silpnumas ir nuovargis. Kadangi kiekvienai kūno ląstelei ir organui reikia kalio, kad galėtų normaliai funkcionuoti, kūnas atsisako veikti taip, kaip turėtų.

 

  • Raumenų spazmai ir skausmas. Kalis padeda raumenims sąveikauti su nervais ir padeda jiems susitraukti, todėl jeigu negaunama pakankamai šių elektrolitų, raumenis pradeda varginti mėšlungis, spazmai ir skausmai.

 

  • Vidurių užkietėjimas. Žemas kalio lygis organizme sulėti įvairias kūno funkcijas, įskaitant virškinimą. Kai virškinimas yra sulėtėjęs, gali atsirasti vidurių užkietėjimas.

 

  • Širdies ritmo sutrikimai. Gali atsirasti prieširdžių virpėjimas arba atrodyti, kad širdis praleidžia vieną ritmą. Dėl širdies aritmijų asmuo gali jausti silpnumą ir galvos svaigimą. Tai ypač pavojinga sergantiems širdies ligomis. Kalis turi stiprų ryšį su širdies funkcija. Alabamos universiteto Birmingeme tyrėjai nustatė, kad dieta, kurioje yra daug kalio, padeda išvengti kraujagyslių ir arterijų sukietėjimo.

 

  • Apatija ir nervinė įtampa. Viena iš kalio funkcijų – palaikyti normalią nervų sistemos veiklą. Kai jo trūksta, nervai gali būti įtempti ir žmogus gali jaustis be nuotaikos, apatiškas.

 

  • Protinis nuovargis ir sumišimas. Mažas kalio kiekis organizme gali neigiamai veikti psichinę sveikatą, gali sukelti vadinamąjį smegenų rūką ir kitas rimtesnes sveikatos problemas, tokias kaip depresiją ir haliucinaciją.

 

Iš kur gauti kalio?

 

Štai keletas maisto produktų, kurie yra pripažinti kaip geri kalio šaltiniai:

 

  • Batatai, kepti, 1 batatas – 694 mg.
  • Bulvės, keptos, 1 bulvė – 610 mg.
  • Baltosios pupelės, konservuotos, 200 g arba pusė indelio – 595 mg.
  • Jogurtas, natūralus, neriebus, 223 g – 579 mg.
  • Valgomieji moliuskai, konservuoti, 85 g – 534 mg.
  • Morkų sultys, 180 ml – 517 mg.
  • Paltusas (Atlanto vandenyno žuvis), 85 g – 490 mg.
  • Lenktasėklės pupelės (yra pirkti sveikų maisto krautuvėlėse), virtos, 40 g – 484 mg.
  • Žieminis moliūgas, virtas, 225 g – 448 mg.
  • Bananai, 1 vidutinio dydžio vaisius: 422 mg.
  • Špinatai, virti, 115 – 419 mg.
  • Pomidorų sultys, 180 ml – 417 mg.
  • Pomidorų padažas: 120 ml – 405 mg.
  • Pienas, neriebus, 240 ml – 382 mg.