Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis apie 360 milijonų žmonių (iš jų – 32 milijonai vaikų) neturi klausos. Dažniausiai klausos sutrikimų atsiranda vyresniame amžiuje, tačiau net milijardas jaunimo turi padidintą riziką prarasti klausą, nes garso lygis kasdien yra toksiškas. Kas labiausiai kenkia klausai ir kaip galima sumažinti žalą ausims?

 

klausa

5 dalykai, kurie kasdien kenkia jūsų klausai:

 

  • Darbas. Darbas dažniausiai nėra pagrindinė klausos praradimo priežastis, tačiau ilgalaikis klausymasis garsų, kurie siekia ar viršija 85 dB, gali visam laikui pakenkti klausai. Normalus pokalbis – 60 dB, didelis eismas gatvėje – 85 dB, šaunamieji ginklai ir fejerverkai skleidžia daugiau nei 150 dB garsą. Kuo daugiau laiko praleidžiama, klausantis šių aukšto dažnio garsų, tuo labiau pažeidžiama klausa. Daug dirbančiųjų susiduria su šia problema, nors ir siekiama, užtikrinti palankias darbui sąlygas. Pavyzdžiui, pneumatinio plaktuko garsai metro atstumu pasiekia 120 dB ribą, didelis sunkvežimis generuoja apie 90 dB. Esminė taisyklė: jeigu darbe reikia rėkti, kad susikalbėtumėte – privalote saugoti ausis. Statybų darbininkai, ūkininkai, oro uostų aikštelių darbuotojai, karininkai, labiausiai rizikuoja susigadinti klausą.

 

  • Muzika. Kaip ir triukšmas darbe, taip ir triukšmingos pramogos kenkia klausai. Amerikiečių tyrimai rodo, kad daugiau nei milijardas jaunimo rizikuoja prarasti klausą dėl nesaikingo garso įrangos naudojimo ir dažno lankymosi triukšmingose pasilinksminimo vietose. 100 dB arba garsesnės muzikos saugiai galima klausytis tik porą minučių. Rekomenduojama riboti muzikos klausymąsi iki 60 minučių per dieną, vengti triukšmingų pasilinksminimo vietų ir naudoti ausų kištukus.

 

  • Vaistai. Kai kurie vaistai turi ototoksinį poveikį ir gali pažeisti klausą. T. y. kai kurie antibiotikai, diuretikai, naudojami gydyti aukštą kraujo spaudimą ir nuo širdies sutrikimų, didelės dozės aspirino ir ibuprofeno, vaistai vėžiui gydyti. Vyresnio amžiaus pacientai, kurie vartoja daugiau vaistų, dažniau skundžiasi sušlubavusia klausa. Gali pradėti spengti ausyse ir svaigti galva, iš karto pradėjus vartoti vaistus. Jeigu taip nutinka, reikia kreiptis į gydytoją ir prašytų, kad parinktų jums tinkamesnius vaistus, kurie sukeltų mažesnį šalutinį poveikį.

 

  • Rūkymas. Rūkymas kelia kraujo spaudimą. Nikotinas siaurina kraujagysles, todėl širdžiai tampa sunkiau varinėti kraują. Dėl neigiamo nikotino poveikio ilgainiui susiaurėja rūkalių ausų kraujagyslės, todėl pradedama prasčiau girdėti. Beje, pasyvus rūkymas, kai esama šalia rūkančiojo, kenkia ne mažiau negu pats rūkymas, todėl klausa gali pradėti silpnėti net jei nerūkote, bet daug laiko praleidžiate šalia rūkančiųjų.

 

  • Automobilis (dviratis). Transporto priemonės keliuose kelia didelį triukšmą, bet važiuojant automobilyje su atidarytais langais arba nuleistu stogu, garsas viršija rekomenduojamas saugumo normas (nuo 82 iki net 99 dB). Dviratininkai, važiuodami normaliu greičiu (apie 7 metrus per sekundę), susiduria su 85 dB triukšmu kelyje. Leidžiantis nuo kalno, padidėja greitis ir garsas gali pasiekti net 100 dB.

 

Geri patarimai, kaip išsaugoti gerą klausą:

 

  • Išjungti išmanųjį telefoną. Nei kalbant telefonu, nei žiūrint vaizdo įrašus, nei klausantis muzikos, nereikėtų nustatyti maksimalų garsą. Kai kuriuose išmaniuosiuose telefonuose yra speciali funkcija, kuri įspėja, kad prietaisas naudojamas nesaugiai.

 

  • Naudoti ausų kištukus. Vykstant bet kur, kur bus daug triukšmo, reikia nepamiršti savo ausų ir pasiimti ausų kištukus. Šiandien galima įsigyti itin mažas, į ausis kišamas ausines, kurios sulaiko garsą, ir nėra tokios atkreipiančios dėmesį kaip ryškios bei masyvios statybininkų ausinės.

 

  • Naudoti apsaugines ausines nuo triukšmo. Jeigu tenka būti triukšmingoje patalpoje, nesvarbu, kokiais tikslais, verta investuoti į kokybiškas apsaugines ausines nuo triukšmo.

 

  • Padaryti pertrauką. Paklausius muzikos 60 minučių, rekomenduojama padaryti pertrauką. Duokite laiko klausai atsistatyti. Jeigu teko šiek tiek laiko praleisti labai triukšmingoje vietoje, praleiskite keletą dienų tyloje.

 

  • Pabėgti. Jeigu didelis garsas tampa nebevaldomas, pasistenkite nuo jo pabėgti. Kuo toliau būsite nuo triukšmo šaltinio, tuo mažiau jis kenks klausos nervams. Atsiminkite, kad klausa prarandama visam gyvenimui. Todėl saugokite ją dabar, kol dar turite.