Spalio 29-ąją, sekmadienį, buvo atšauktas vasaros laikas ir laikrodžio rodyklės atsuktos viena valanda atgal. Daugelis žmonių vadinamąjį žiemos laiką mėgsta labiau, nes gali pamiegoti valanda ilgiau, tačiau net toks nedidelis pokytis atsiliepia sveikatai. Kaip pritaikyti organizmą prie laiko pokyčių, jaustis žvaliems ir pailsėjusiems ir pasiruošusiems žiemai? Skaitykite toliau!

 

laikas

4 patarimai, kaip prisitaikyti prie laiko pokyčių:

 

  • Pakankamai miegoti. Organizmui reikia laiko prisitaikyti prie naujų pokyčių. Tačiau tai tik viena valanda, todėl nuovargio jausmas turėtų praeiti po maždaug paros. Kiek reikia miegoti, kiekvienam yra individualu. Daugumai žmonių reikia 7 – 8 valandų, bet tyrimai parodė, kad paaugliams vidutiniškai reikia 9 valandų miego. Jeigu miegama pakankamai, papildomai gulinėti nereikėtų. O jeigu nuolat norisi miego – greičiausiai nemiegama pakankamai.

 

  • Rinktis sveikus užkandžius. Esame tai, ką valgome. Nedideli mitybos pokyčiai gali padėti įveikti žiemos melancholiją, kai dienos būna trumpiausios. Kai oras žvarbus, norisi daugiau užkandžiauti. Tačiau rinktis reikėtų ne šokoladus ir sausainius, bet migdolus, kuriuose yra daug naudingų maistinių medžiagų ir kurie suteikia sotumo jausmą, todėl būna lengviau išlaukti iki pagrindinių valgymų. Kiaušiniai turi folio rūgšties ir yra geras vitamino B12 šaltinis – abi šios medžiagos reikalingos sveikai psichologinei funkcijai. Kiaušinius įtraukti į mitybą žiemą reikėtų ir dėl dar vienos priežasties – vitamino D (labai reikalingas, kai sutrumpėja šviesus paros metas ir natūraliai organizmas nebepasigamina tiek daug šio vitamino, kiek reikėtų). Visadaliai grūdai ir jų produktai padeda stabilizuoti cukraus kiekį kraujyje ir taip kontroliuoti apetitą. Krakmolingi maisto produktai skatina insulino išsiskyrimą, kuris netiesiogiai padeda triptofanui patekti į smegenis ir jį paversti į nuotaiką keliantį serotoniną. Visi, kuriems žiemą sunku, į mitybą turėtų įtraukti geležies turtingus špinatus. Dėl geležies trūkumo gali būti jaučiamas nuovargis, net jeigu miegama pakankamai. Špinatuose yra ne tik geležies, bet ir vitamino C, kuris padeda sumažinti nuovargį. Žmonės jaučia nuovargį, jėgų trūkumą, kai organizmas yra dehidratuotas. Net nedidelė dehidratacija pablogina nuotaika, tampa sunkiau atlikti užduotis, sukoncentruoti dėmesį. Todėl reikėtų nepamiršti net šaltuoju metų laiku vartoti pakankamai vandens.

 

  • Įgyti naujų, gerų įpročių. Nereikia laukti Naujųjų metų, kad pradėtumėte siekti naujų tikslų! Savijautą teigiamai veikia net nedideli gyvensenos įpročiai: grįžimas namo laiku, meditacija, 15 minučių skirtos tik sau ir pan. Dienos šviesa padeda išlikti budriems. Todėl likus 2 – 3 valandoms iki miego rekomenduojama vengti ryškios šviesos, nes ji stimuliuoja smegenis ir skatina manyti, kad vis dar šviesusis paros metas. Reikėtų stengti nežiūrėti ilgai televizoriaus, nenaršyti išmaniajame telefone prieš miegą. Jeigu vis tiek negalite užmigti, atsikelkite, nueikite į kitą kambarį ir užsiimti kokia nors atpalaiduojančia veikla, pavyzdžiui, paskaitykite knygą (venkite ryškiai apšviestų ekranų), kol pajusite nuovargį.

 

  • Išlikti pozityviems. D. Britanijoje 1 iš 15 žmonių kenčia nuo sezoninio afektinio sutrikimo – tai yra tam tikra depresijos forma, dažniausiai pasireiškianti žiemą. Apie patiriamus depresijos simptomus rekomenduojama pakalbėti su gydytoju, tačiau ir patiems stengtis išsaugoti pozityvų požiūrį tamsiuoju metų laiku. Gali padėti pasivaikščiojimas šviesiuoju paros metu (pavyzdžiui, per pietų pertrauką) arba specialios šviesos terapijos lempos. Taip pat galima vartoti maisto papildus (atkreipti dėmesį į tuos, kurie turi B grupės, C vitaminų, kalcio, magnio, cinko), kurie padės išlikti energingiems ir papildys mikroelementų atsargas organizme.