Žmogaus organizmą nuolatos veikia stresas artimoje aplinkoje. Vieni jam yra atsparesni, kiti – ne. Labai dažnai stresas didžiausią žalą daro pasąmonės lygmenyje. Atrodo viskas gerai, bet ilgainiui sveikata tik prastėja. Griežimas dantimis (bruksizmas) – vienas iš tokių pasąmonės simptomų apie patiriamą stresą ir nerimą. Šiaurės Amerikoje nuo jo kenčia virš 40 milijonų vaikų ir suaugusiųjų. Tai nėra šių laikų problema. Dantų griežimas minimas net 7 kartus Biblijoje, Naujajame Testamente. Vaizdingas posakis pavartotas, siekiant išreikšti liūdesį, skausmą, pyktį, gailestį už tuos, kurie priversti kentėti pragaro liepsnose.

 

dantys

Kartais griežia ir stipriai sukanda dantis tikriausiai daugelis žmonių. Retas dantų griežimas paprastai nesukelia jokių didelių problemų, bet, jeigu jis kartojasi reguliariai, pažeidžiamas dantų emalis, gali kilti kitų burnos komplikacijų.

 

Kodėl žmonės griežia dantimis? Dantų griežimą gali sukelti stresas ir nerimas, tačiau ne visada. Labai dažnai bruksizmas atsiranda dėl netaisyklingo sąkandžio, iškritusio ar kreivo danties. Taip pat jį gali sukelti miego sutrikimas, pavyzdžiui, miego apnėja. Bruksizmas gali būti ir mitybos nepakankamumo, spalinių infekcijų, alergijų, endokrininės sistemos sutrikimų simptomas.

 

Ne visada sužinoti, ar žmogus griežia dantimis, yra paprasta. Kartais žmonės patys neįtaria, kad jie taip daro naktimis. Bruksizmą išduoda nuolatinis galvos arba žandikaulio skausmas prabudus rytą. Neretai apie šią problemą pasako kitas tame pačiame kambaryje miegantis žmogus. Jeigu kyla įtarimų dėl griežimo dantimis, būtina kreiptis į dantų gydytoją. Atlikęs patikrinimą, jis nustatys, ar yra dantų, burnos pažeidimų (padidėjęs žandikaulio jautrumas, nusidėvėjęs dantų emalis).

 

Į šią problemą nereikėtų numoti ranka, nes nuolatinis griežimas dantimis gali baigtis dantų lūžimu, klibėjimu ir net praradimu. Lėtinis bruksizmas gali nudėvėti dantis iki šaknų. Tada gali prireikti dantų tiltų, karūnėlių, šaknų kanalų gydymo, implantų, dalinių arba visiškų protezų. Griežimas dantimis kenkia ne tik dantims, bet ir žandikauliui, kai atsiranda žandikaulių sąnario funkcijų sutrikimų, išnirimų. Sunkiais atvejais gali net pasikeisti veido forma.

 

Kol bruksizmas dar labai nepažeidė dantų ir žandikaulių, galima imtis priemonių, kurios užkirstų kelią progresavimui. Nustoti griežti dantimis įmanoma!Jeigu dantų griežimo priežastis – stresas, reikėtų mokytis jį suvaldyti. Gali būti naudinga vartoti nervų sistemą stiprinančias žolelių arbatas. Kartais gali prireikti ir gydymo vaistais. Jeigu dantų griežimą sukelia miego sutrikimai, pirmiausiai reikia gydyti juos. Pasveikus dantų griežimas praeina natūraliai.

 

Trumpi patarimai, kaip nustoti griežti dantimis naktimis:

 

  • Vengti maisto produktų ir gėrimų, kurių sudėtyje yra kofeino: kavos, arbatos, gazuotų gėrimų, šokolado.

 

  • Vengti alkoholio. Pastebėta, kad pavartojus svaigiųjų gėrimų dantų griežimas sustiprėja.

 

  • Nekramtyti pieštukų, rašiklių ir viso kito, kas nėra valgoma. Vengti kramtomosios gumos, nes kramtymas skatina žandikaulio judesius, kurie naktimis gali tapti nevalingi.

 

  • Treniruotis negriežti dantimis ir stipriai jų nesukąsti. Pastebėjus, kad tai vyksta dieną, liežuvio galiuką padėti tarp dantų. Tai padės atpalaiduoti žandikaulio raumenis.

 

  • Norint atpalaiduoti žandikaulio raumenis, prieš naktį rekomenduojama prie skruosto ir prie ausies spenelio priglausti šiltą sausą arba drėgną rankšluostį.

 

  • Prieš miegą reikėtų stengti nurimti, atsipalaiduoti. Raminančiomis savybėmis pasižymi valerijonai, levandos, žalioji arbata, vaistinės ramunės, šiltas pienas su ciberžole.

 

  • Rekomenduojama užsiimti meditacija, melstis. Ši praktika padeda nuraminti protą, gerina fizinę ir fiziologinę sveikatą.

 

  • Raumenims atsipalaiduoti gali padėti masažas ir tempimo pratimai. Reguliariai atliekami aerobikos ir lengvojo kultūrizmo pratimai stiprina imuninę sistemą, gerina kraujotaką ir padeda organizmui veiksmingiau kovoti su stresu. Taip pat užtikrina geresnį poilsį naktį, slopina miego sutrikimus.

 

  • Gerti daugiau vandens. Kai kuriais atvejais griežimas dantimis gali būti susijęs su organizmo dehidratacija.

 

  • Papildyti mitybą B grupės vitaminais. Vitaminas B5 arba pantoteno rūgštis padeda palaikyti normalią nervų sistemos veiklą, todėl gali slopinti griežimą dantimis. B grupės vitaminai veikia vienas kitą. Moksliškai įrodyta, kad B grupės vitaminų trūkumas dažnai būna susijęs su dėl psichologinio streso išsivysčiusia depresija, panikos priepuoliais ir kitais psichologiniais sutrikimais.

 

  • Vitaminas C, kalcis ir magnis – labai svarbios medžiagos, kurių trūkumas gali lemti dantų griežimą. Vitaminas C yra svarbus neuromediatoriaus dopamino gamybai, kuris reguliuoja nuotaikos ir malonumo centrus smegenyse, taip pat tolygius raumenų judesius. Nuo jo taip pat priklauso adrenalino ir kitų nervų sistemai svarbių medžiagų išsiskyrimas. Kalcis ir magnis taip pat būtini gerai nervų sistemos veiklai. Šių mineralinių medžiagų trukumas sukelia spazmus, mėšlungį, raumenų įtampą.

 

  • Galų gale galima nueiti pas odontologą ir užsisakyti apsauginę kapą, skirtą dėvėti naktį. Ji padaromos kiekvienam pacientui individualiai. Ši kapa neleidžia griežti dantimis ir apsaugo nuo dantų ir burnos minkštųjų audinių sužalojimų.