Šiandien vis daugiau žmonių kalba apie tai, kaip svarbu gyventi sąmoningai: į darbą eiti pėstute, o ne važiuoti automobiliu, pakeisti dušo galvutę į ekonomiškesnę, kuri padėtų sumažinti išlaidas už vandenį, rūšiuoti šiukšles, laikytis sveikos mitybos. Be abejo, sveika mityba – tai ne vien salotos, bet be jų taip pat sunku įsivaizduoti sveiką šiuolaikinio žmogaus gyvenseną. Salotų arba lapinių daržovių yra labai daug ir įvairių, ir jų maistinė vertė bei skonio savybės gali būti visiškai kitokios. Štai keletas patarimų, kurie padės nepasiklysti tarp salotų įvairovės prekybos vietose!

 

salotos

10 sveikiausių lapinių daržovių:

 

  • Daigai. Štai geriausias įrodymas, kad maži dalykai yra patys sveikiausi. Lapinių kopūstų, gražgarsčių, brokolių daigų derlius nuimamas po 1 – 2 savaičių po sėjos ir juose slypi be galo daug vertingų mikroelementų. 2012 metų JAV žemės ūkio departamento tyrimai parodė, kad kopūstų ir kalendrų daiguose vitaminų C ir E yra 6 kartus daugiau negu subrendusiose daržovėse. Daigais galima pagardinti salotas, sriubas ir sumuštinius.

 

  • Lapiniai kopūstai. Juose, ko gero, yra daugiausiai liuteino – antioksidantis, padedančio išsaugoti gerą regėjimą. Taip pat juose yra beta karoteno ir vitamino C. Lapiniai kopūstai priklauso tai pačiai bastutinių šeimai kaip brokoliai ir briuseliniai kopūstai. Lapiniuose kopūstai yra sulforafano, kuris gali net padėti nuo vėžio. Lapinius kopūstus geriausia virti garuose arba apkepinti.
  • Špinatai. Popajus iš animacinio filmuko tikriausiai turėjo būti labiau mitybos specialistas negu jūreivis. Iš visų žalių daržovių špinatuose yra daugiau folio rūgšties, kuris reikalingas tinkamam ląstelių dalijimuisi. Špinatai taip pat lenkia kitas daržoves, kalbant apie kalio kiekį, kuris labai svarbus normaliai raumenų funkcijai ir palaiko normalų kraujo spaudimą. Špinatus galima valgyti įvairiai, pavyzdžiui, kartu su makaronais.

 

  • Sareptiniai bastučiai. Šiek tiek kartesnio, labiau pipirinio skonio negu lapiniai kopūstai ar mangoldai. Turi daug beta karoteno, kuris mūsų organizme virsta į vitaminą A, reikalingą sveikoms akims ir kaulams. Taip pat juose yra gliukozinolatų, kurie suaktyvina organizmą detoksikuojančius fermentus ir padeda apsaugoti kepenų bei kitų organų nuo žalingo laisvųjų radikalų poveikio. Galima valgyti šiek tiek pakepintus kaip garnyrą prie kitų patiekalų.

 

  • Lapiniai kopūstai „Collard“. Dideli, odiški lapai pasižymi švelniu skoniu. Tamsiai žalios spalvos daržovės turtingi vitaminų K, C, beta karoteno ir daugiau dietinių skaidulų negu kitose lapinėse daržovėse. 2012 metų švedų tyrimas parodė, kad moterys, kurios vartojo daug skaidulų, turėjo 25 % mažesnę riziką sirgti širdies ir kraujagyslių ligomis negu tos, kurios jų vartojo mažiau.

 

  • Lapiniai burokėliai (mangoldai). Šiose salotose vitamino K daugiau negu kitose. Vitaminas K palaiko normalų kraujo krešėjimą, stiprina kaulus ir net gali sumažinti II tipo diabeto riziką. Iš lapinių burokėlių galima virti sriubą arba gaminti salotas.

 

  • Sėjamosios gražgarstės. Aitroko, pipirinio skonio lapinės daržovės pagardina daugelį karštųjų patiekalų ir dažnai naudojamas pasaulio virtuvės šefų. Veganai ir laktozės netoleruojantys asmenys turėtų žinoti, kad gražgarstės yra geras, augalinis kalcio šaltinis. Kalcis reikalingas stipriems kaulams. Taip pat gražgarstėse yra vertingų medžiagų, kurios suaktyvina kraujotaką, suteikia energijos ir gerina raumenų fukciją.

 

  • Romaninės salotos. Traškios, šviesesnės žalios spalvos negu prieš tai aprašytosios salotos praturtina organizmą beta karotenu, folio rūgštimi, kaliu ir vitaminu C. Moksliniai tyrimai rodo, kad moterys, kurios suvartoja pakankamai vitamino C, turi geresnius kraujo spaudimo rodiklius. Romanines salotas, suvyniotas į drėgną popierinį rankšluostį šaldytuve galima laikyti iki trijų dienų.

 

  • Sviestinės salotos „Boston (butterhead)“. Šios daržovės švelnesnio ir, daugumos nuomone, malonesnio skonio negu kitos, tamsiai žalios spalvos lapinės daržovės. Daug angliavandenių turinčias tortilijas ir paplotėlius galima pakeisti šiomis, labai nekaloringomis salotomis, nes į jas galima įvynioti įvairių maisto produktų.

 

  • Gūžinės salotos „Iceberg“. Tai, ko gero, vienos mėgstamiausių salotų visame pasaulyje. Jos sudarytos daugiausiai iš vandens, todėl yra blyškios spalvos ir turi mažiau vitaminų, mineralų ir antioksidantų negu tamsesnės lapinės daržovės. Tačiau yra nekaloringos, todėl gali padėti numesti svorio. Šių salotų galima dėti ant sumuštinių, meksikietiškų paplotėlių su mėsa (takų), maišyti su kitomis salotomis.