Istoriniai šaltiniai liudija, kad linai Lietuvoje auginami jau maždaug 4000 metų. Nuo seniausių laikų linas labai vertintas, nors dabar ir šiek tiek primištas. Šiuolaikiniai žmonės per daug pamėgę sintetinius audinius ir pamiršta, kad linas nesielektrina, kai reikia šildo, kai reikia vėsina kūną, tinka net alergiškiems žmonėms. Dažnas taip pat renkasi saulėgrąžų, rapsų arba Viduržemio regiono gyventojų išliaupsintą alyvuogių aliejų, bet pamiršta, kad linų sėmenų aliejus – ne ką prastesnis, o dar ir užaugintas mūsų kraštuose. Linų sėmenys irgi sveikatai ne mažiau naudingi negu iš tolimų kraštų atgabentos sezamų sėklos ar madingosios ispaninio šalavijo sėklos. Taigi, kodėl verta kasdien suvalgyti bent šiek tiek linų sėmenų?

 

linai

10 priežasčių, kodėl vertėtų kasdien valgyti linų sėmenis:

 

  • Linų sėmenyse yra daug vertingų maistinių medžiagų. Linų būna dviejų rūšių, rudi ir auksiniai, ir abi šios rūšys labai naudingos. Šaukšte linų sėmenų (7 g) yra baltymų, dietinių skaidulų, omega 3 riebiųjų rūgščių, B grupės vitaminų, folio rūgšties, kalcio, geležies, magnio, fosforo, kalio bei 37 kalorijos.

 

  • Linų sėmenis – puikus omega 3 riebiųjų rūgščių šaltinis. Įrodyta, kadalfa lipoinė rūgštis yra naudinga širdžiai ir mažina insulto riziką.

 

  • Linų sėmenyse gausu lignanų, kurie mažina vėžio riziką. Lignanai yra vertingos maistinės medžiagos, turinčios stiprų antioksidacinį ir estrogeninį poveikį. Todėl jie gali padėti išvengti krūties ir prostatos vėžio, taip pat ir kitų vėžio tipų.

 

  • Linų sėmenys yra turtingos maistinės ląstelienos. Viename šaukšte linų sėmenų yra 3 g maistinės ląstelienos, o tai sudaro 8 – 12 % rekomenduojamos maistinės ląstelienos normos vyrams ir moterims. Toks didelis maistinės ląstelienos kiekis kiekvienoje sėklytėje, gerina virškinimą ir užtikrina reguliarų tuštinimąsi.

 

  • Linų sėmenys gali pagerinti cholesterolį. Didelis maistinės ląstelienos kiekis linų sėmenyse gali padėti pagerinti širdies sveikatą.

 

  • Linų sėmenys taip pat gali padėti sumažinti aukštą kraujo spaudimą. Moksliniai tyrimai rodo, kad linų sėmenys mažina kraujo spaudimą, todėl ypač rekomenduojama jomis praturtinti savo mitybą tiems, kuriuos vargina per aukštas kraujo spaudimas.

 

  • Linų sėmenyse yra aukštos kokybės baltymų. Tai puikus augalinės kilmės baltymų šaltinis ir baltymų alternatyva žmonėms, kurie nevalgo mėsos.

 

  • Linų sėmenys gali padėti kontroliuoti cukraus kiekį kraujyje. Linų sėmenys gali sumažinti cukraus lygį kraujyje, nes turi daug netirpių skaidulų.Tai gali padėti pagerinti savijautą asmenims, sergantiems diabetu.

 

  • Linų sėmenys gali malšinti alkį, todėl gali padėti kontroliuoti kūno svorį. Vienas tyrimas parodė, kad 25 g maltų linų sėmenų, sumaišytų su gėrimu, sumažina alkio jausmą ir apetito jausmą apskritai, o tai gali padėti sulieknėti.

 

  • Linų sėmenys – labai universalus ir sveikas maisto produktas. Linų sėmenų galima įberti į geriamąjį vandenį. Linų sėmenų aliejumi galima apšlakstyti salotas. Linų sėmenų galima užberti ant karštų arba šaltų pusryčių patiekalų. Jų galima įmaišyti į mėgstamą jogurtą. Galima įdėti linų sėmenų į sausainių, keksiukų, pyragų ir kitą tešlą. Linų sėmenis galima sumaišyti su glotnučiais. Iš linų sėmenų galima pasigaminti pakaitalą kiaušiniams. Taip pat jų galima įmaišyti į maltą mėsą, gaminant kotletus.