Leonardo da Vinci XVI amžiaus kūrinys „Mona Liza“ yra turbūt labiausiai visame pasaulyje atpažįstamas paveikslas. Šį meno kūrinį gaubia daugybė mistinių istorijų ir tai, ko gero, jį daro dar populiaresniu. Kritikai, istorikai ilgus metus diskutuoja, kas iš tikrųjų buvo garsioji Mona Liza. Manoma, kad portretas galbūt buvo didesnio paveikslo dalis, kuri dėl nežinomų priežasčių buvo sunaikinta. Ir tai tik dalis gandų, sklindančių apie paslaptingą Monos Lizos šypseną.

 

"Mona Liza"

  • Kasmet randama naujų faktų, šiek tiek atskleidžiančių L. da Vinci paveikslo paslapčių šydą. 2015 metų rugsėjį užsienio žiniasklaidos antraštės mirgėjo, skelbdamos, kad galbūt paslaptis jau atskleista. Istorijos ekspertai mano, kad rado L. da Vinci modelio kapą po apleisto Florencijos vienuolyno altoriumi. Rasti trijų moterų kaulai Florencijos Šventosios Uršulės vienuolyne, kurie datuojami tais metais, kada mirė kilminga moteris Lisa Gherardini del Giocondo. Dauguma istorikų sutinka, kad kilminga Lisa Gherardini del Giocondo buvo trečioji turtingo Florencijos šilko pirklio Grancesco del Giocondo žmona ir Renesanso šedevro pozuotoja.

 

  • Mona Liza buvo nėščia? Paveiksle moteris vaizduojama sukryžiavusi rankas ant pilvo, kuris šiek tiek išsipūtęs. Lisa del Giocondo iš tiesų tuo metu, kai buvo tapomas paveikslas (1503 – 1506), laukėsi antro vaiko. 2006 metais Kanados mokslininkai, naudodami lazerinį ir infraraudonųjų spindulių skaitytuvą, pagamino trijų dimensijų paveikslo modelį. Jis parodė, kad Mona Lizos pečius gaubia plonytis vualis, kurį to meto Italijoje nešiojo nėščios arba neseniai pagimdžiusios moterys.

 

  • Yra manančių, kad Mona Liza buvo L. da Vinci motina, vyro ir moters mišinys, net paties dailininko autoportretas, vaizduojantis jo moteriškąją pusę.

 

  • Istoriniai šaltiniai liudija, kad XVI amžiaus Italijoje, kad moterys, kurių veidai buvo beplaukiai (neturėjo antakių, blakstienų, ūselių) buvo prostitutės. Nors dailininko modelis paveiksle atrodo kaip kilminga ir gerbiama dailiosios lyties atstovė, tačiau galbūt jos gyvenimo būdas buvo visai priešingas. Viduramžiuose seniausios profesijos atstovės stengėsi pašalinti visus plaukelius nuo veido, kad žvilgsnis atrodytų labiau viliojantis ir žadintų aistrą. Įdomu tai, kad tuomet taip, kaip Mona Liza, plaukus šukuodavo tik laisvo elgesio moterys arba netekėjusios merginos. Versija, kad Mona Liza buvo prostitutė arba dailininko motina vėliau buvo paneigta.

 

  • Įdomu tai, kad Leonardo da Vinci iš pradžių nupiešė Mona Lizą su antakiais ir blakstienomis. Tačiau ilgainiui jie išbluko arba buvo netyčia ištrinti, nesėkmingai bandant nuvalyti paveikslą. Leonardas da Vinci ne kartą taisė portretą. Jį ištyrus, paaiškėjo, kad Mona Lizos rankos iš pradžių buvo nupieštos kitoje padėtyje.

 

  • Mona Lizos šypsenos paslaptis. Kodėl paveiksle Mona Liza šypsosi? Tai atrodo labai keista, nes tais laikais pozuotojai turėdavo ramiai sėdėti, o ne kvailai šypsotis. Galbūt dailininkas papasakojo jai anekdotą, gal jis jai atrodė juokingas, gal ji buvo linksmų plaučių moteris, o gal kentėjo nuo aukšto cholesterolio? Tais laikais nedidelis antsvoris ir putnios kūno formos laikytos gero, turtingo gyvenimo simboliu. Mokslininkai jos veide įžiūrėjo ir daugiau simptomų (lipoma dešinėje akyje), įspėjančių apie aukštą cholesterolį.

 

  • Leonardo da Vinci nutapė tris Mona Lizos versijas viena ant kitos. Portretą tapyti pradėjo ant medienos plokštės 1503 metais, tačiau atidėjo į šalį ir pradėjo tapyti sienas. 1504 – 1506 metais jis taisė modelio bruožus ir padėtį. Vėliau, kaip sudėtinga vaizdo technika parodė, pridėjo subtilių šešėlių ir modelį pagyvino ilgomis, skaisčiai raudonomis plaukų sruogomis, kurios, laikui bėgant, išbluko ir tapo rusvos. Leonardo da Vinci Mona Lizos portretą netapė vien tik dėl pinigų. Mona Liza turėjo turėti kažką ypatinga, kas ją išskirtų iš kitų Renesanso žmonų. Galbūt didįjį menininką sužavėjo paslaptinga Mona Lizos šypsena, kurią L. da Vinči bandė perteikti ir kituose paveiksluose.

 

  • Mona Lizos sesuo suteršė šeimos reputaciją. 1512 metais Mona Lizos pozuotojos sesuo Camilla, gyvenanti vienuolyne, kartu su dar trimis vienuolėmis, buvo viešai pasmerktos dėl nešvankybių, nes naktimis perlipdavo aukštą vienuolyno sieną ir išeidavo į pasimatymus su vaikinais.

 

  • Mona Lizos vyras buvo agresyvus skolų išieškotojas. Jeigu žmonės nesugebėdavo laiku sumokėti net nedidelių paskolų, jis pasistengdavo teisiškai iš jų atimti visą nuosavybę. Francesco del Giacondo buvo storžievis, piktas žmogus, kurio nemėgo kiti kilmingieji.

 

  • Mona Lizą buvo įsimylėję du Florencijos politiniai lyderiai, jaunuoliai iš turtingų ir įtakingų šeimų. Tačiau Liza, 36-erių metų dvejų vaikų motina, nekreipdavo dėmesio į svetimų vyrų meilinimąsi.